Saturday, 24 May 2014

Udang goreng celup tepung

Kat tempat tinggal saya ni ada satu tempat pendaratan ikan, yang mana harga ikan, sotong dan udang kat situ memang sangat murah berbanding harga pasaran. Setiap bulan kami akan ke situ untuk membeli ikan dengan harga yang murah.

Suami saya menyiang ikan 

Inilah antara ikan yang kami beli, ikan jenahak hanya RM7 sekilo! Besar-besar pula tu. Segar dari laut. Ikan yang sampai tu duk melompat-lompat lagi. Harga ikan yang masih hidup biasanya mahal sikit daripada yang dah mati. Kami beli 7 ekor yang saiz besar, tak ingat dah berapa kilo, dapat RM48, dan percuma seekor ikan kerapu yang dah cedera. Besar jugak. Alhamdulillah rezeki. 

Minggu lepas ikan jenahak, kerapu tak ada. Yang ada kat pelantar berbakul-bakul semua ikan bawal. Musim ikan bawal agaknya. Bukan bawal hitam tapi bawal putih. Jadi kami beli ikan bawal, sotong dan udang. Udang yang harga pasaran dalam RM30, hanya berbelas ringgit sahaja sekilo. Memang rugilah orang-orang kat kawasan ni yang tak pernah datang sini. 

Jadi hari ini resepi makan tengahari adalah udang celup tepung. Resepinya sangat mudah, hanya diperlukan bahan-bahan seperti berikut ;

1. Udang yang sudah dibuang kulit
2. Tepung beras
3. Serbuk kunyit
4. Serbuk kari 
5. Garam
6. Telur 1 biji

Bahan-bahan 2-6 diletakkan dalam mangkuk dan digaul sebati dengan air. Jangan terlalu cair pula ye. Agak-agak seperti dalam gambar ini.

gaul sebati

Kemudian panaskan minyak, dan masukkan udang dah dicelup ke dalam tepung ini seekor demi seekor. Goreng dengan api sederhana sehingga garing. 

abaikan kuali yang hitam ni ye


yummy ! sedapnya.

Sedap dimakan ketika masih panas dan dicicah sos cili. 



No comments:

Post a Comment