Wednesday, 21 May 2014

Genius State

Saya baru tahu rupa-rupanya ada satu term genius state merujuk kepada keadaan di mana anak kita sangat khusyuk dan fokus pada sesuatu benda.

Saya terbaca tentang genius state ini dari perkongsian Prof Dr Rozieta Shaary di facebooknya.

GENIUS STATE

Salam semua,

Pernahkah anda di dalam situasi ini?

Anda memanggil anak anda untuk melakukan sesuatu. Puas anda memanggil dia. Tetapi dia tidak langsung mempedulikan laungan anda seolah-olah dia tidak mendengar langsung. Bila anda datang kepadanya, anda dapati rupa-rupanya dia sedang asyik bermain. Terlampau asyik...geram betul hati anda!

Sebelum anda melenting marah kepadanya ketahuilah akan apa sebenarnya sedang berlaku.

Sebenarnya, sememangnya anak anda itu tidak dengar langsung akan panggilan anda kerana dia sedang 'asyik' atau 'khusyuk' atau nama saintifiknya ' Genius State'. It a good state to be. Especially bila dia dah besar nanti, dah pergi sekolah, bila dia belajar, kita mahu dia be in the genius state. So kalau masa kecil ni dia diganggu bila dia dlm state itu terutamanya dimarah, lama-lama dia tidak mahu lg kusyuk belajar. Dan tidak merasakan belajar itu menasyikan.

Itulah yg terjadi pada anak-anak di sekolah skrg. Krn semasa kecil, bila dia dlm genius state dia selalu dimarah, diganggu dan dihukum.

So, bila memanggil dia tidak dtg, pergi tgk apa yg sedang dia buat. Buat sama dgn dia. Lepas tu, ajak dia buat apa yg anda nak dia buat dan ajak lakukan dgn cara bermain.
Ini tidak pula sama dengan anak-anak remaja.





Jadi lepas ni kalau tengok anak tengah asyik main jangan dimarah pula ye. Tetapi kalau anak khusyuk menonton television tu saya rasa itu bukan genius state, tetapi pemusnah genius state dia. Sebabnya banyak kajian dibuat kanak-kanak yang banyak menonton tv ni kurang fokus di dalam kelas. Jadi sebagai ibu bapa kena ambil perhatian lah ye.

No comments:

Post a Comment