Pages

Tuesday 20 May 2014

Panduan kepada ibubapa yang beli set bacalah anakku


Panduan kepada ibubapa yang sudah membeli set membaca ini, pastikan ibubapa menonton terlebih dahulu VCD panduan mengajar yang disertakan dalam set membaca Bacalah anakku dan juga Set Membaca Readeasy. Dan dalms etiap set juga ada buku dan kertas panduan ibubapa.

Kemudian boleh mulakan dengan mengajar buku siri 1 Bacalah Anakku dahulu. Set read Easy tu kita ajar selepas anak dah habis baca buku Bacaah Anakku sebab kedua set ini bunyi foniknya tidak sama antara bahasa melayu dan bunyi fonik bahasa inggeris. Ada beberapa huruf yang berbeza jadi pastikan fokus mengajar Bacalah Anakku dahulu.

Luangkan masa cuma dalam 5-15 minit sahaja setiap hari untuk proses mengajar membaca ini. Tetapi jika anak boleh duduk membaca lebih setengah jam itu sudah sangat bagus. Maklumlah sepanjang mengajar kanak-kanak di pusat membaca dulu, kebanyakan pelajar lelaki ni sangat cepat bosan dan hanya boleh fokus sekejap sahaja. Selepas itu mereka akan mula bising dan terpaksa diberi melakukan aktiviti mewarna dan melukis agar tak mengganggu pelajar lain.

Yang pentig konsisten ajar setiap hari walaupun cuma 5-10 minit sahaja. Itu sudah memadai. Jika tak dapat setiap hari pun, seminggu 3x juga sudah memadai. Lagi rajin anda mengulangkaji bersama anak, lagi cepat anak boleh membaca.

Percayalah, dengan kaedah fonetik ini, anak akan lebih cepat membaca, walaupun dia belum kenal semua huruf!


Mengapa nak guna Kaedah Fonetik? Kaedah fonetik adalah kaedah yang paling sesuai dengan kanak-kanak kerana kaedah ini telah dibuktikan secara saintifik sebagai kaedah otak manusia membaca. Kajian telah menunjukkan bahawa otak membaca dengan memecahkan perkataan yang dilihat kepada bunyi-bunyi, lalu otak membunyikan huruf-huruf yang dilihat bagi menyebut atau membaca perkataan itu. 




No comments:

Post a Comment