Thursday, 22 May 2014

Memilih hospital bersalin anak pertama

Beberapa bulan sebelum bersalin, suami dan saya sibuk mencari hospital yang bersesuaian untuk bersalin.  Kami duduk di Nibong Tebal. Ada banyak pilihan hospital kerajaan dan swasta berdekatan. Ciri-ciri hospital bersalin yang kami mahu adalah yang mesra bayi, suami boleh masuk ke tempat bersalin, banyak doktor perempuan, dan semestinya berdekatan serta perkhidmatan yang baik & lengkap. Demand sungguh ya, haha. Tiada salahnya kita mahu dan usahakan yang terbaik kan.
Jadi kami menyenaraikan pilihan hospital yang ada dan membuat pemilihan. Caranya pemilihan ini dibuat kami bertanya orang yang pernah bersalin di tempat tersebut, kawan-kawan, dan menelefon hospital tersebut untuk maklumat lebih lanjut.

1. Hospital Parit Buntar -
walaupun sangat dekat dengan rumah dalam 5 minit. Tak dinafikan perkhidmatan di Hospital ini bagus, tetapi ada kawan saya ni mak dia jururawat di situ selalu bercerita macam-macam kisah orang bersalin di situ, haha. Tiada jaminan doktor perempuan. Lagipun jika ada kecemasan kami akan dirujuk ke Hospital Taiping yang agak jauh.

2. Hospital Sungai Bakap - Saya tak pernah pergi ke hospital ni, tetapi dengarnya suami tak boleh masuk tempat bersalin. Tak biasa walaupun dekat juga dalam 5-10minit. Kemungkinan doktor perempuan juga tidak pasti.

3. Hospital Seberang Jaya - Dalam setengah jam dari rumah. Suami tak dapat masuk tempat bersalin. Malah khabarnya pesakit sangat ramai. Ada yang bersalin di koridor sebab tak cukup tempat. Maklumlah kawasan seberang jaya ni sangat padat dengan penduduk.

4. Hospital Taiping - Saja survey. Sangat jauh hampir 2 jam. Hospital mesra bayi.

5. Hospital Bersalin Pulau Pinang - Perjalanan dalam 30 minit - 1 jam bergantung kepada trafik. Hospital mesra bayi. Suami boleh masuk tempat bersalin. Ramai kakitangan perempuan, peluang besar untuk dapat doktor perempuan. Ramai pakar yang boleh dirujuk jika ada masalah. Hospital bersalin ini berasingan daripada Hospital Besar pulau pinang jadi lebih selesa dan tidak sesak. Malah disebabkan ramai warga Pulau Pinang adalah Chinese dan golongan yang lebih berkemampuan jadi mereka lebih suka bersalin di hospital swasta. Jadi Hospital bersalin ini memang pilihan terbaik untuk kami.

Hospital swasta juga ada yang berdekatan tetapi untuk anak sulung kami memilih hospital kerajaan memandangkan ini pengalaman pertama dan bersedia untuk segala kemungkinan. Antara hospital swasta berdekatan;

1. Dewan Bersalin Muslimah
2. KPJ Penang
3. Hospital Bagan

Setelah mendapat keputusan untuk ke Hospital Bersalin Pulau Pinang, kami terus membuat lawatan dan mencetak peta untuk ke sana. Dulu telefon tak canggih tiada GPS. Mencari jalan yang paling cepat dan mudah. Sebanyak 3x kami ke sana sebagai persediaan supaya tidak sesat nanti. Kali pertama kami sampai, suami bertanya di kaunter tentang prosedur bersalin, tentang cara untuk mendapat doktor perempuan dan lain-lain. Kali kedua dan ketiga pula kami hanya pusing-pusing sambil berjalan-jalan ke Penang.

Cerita bersalin di hospital ini disambung di post seterusnya.


No comments:

Post a Comment