Pages

Tuesday 13 May 2014

Buat duit kertas

Ammar baru ada dompet sendiri. Dompet tu  diberi sebab saya baru tukar dompet lain jadi dia guna dompet lama saya tu. Seronoklah dia dapat dompet sendiri, kemudian sibuk membuka dompet saya nak mencari duit untuk dimasukkan ke dalam dompetnya. Aduh nampaknya ada masalah ni.

Apalagi terpaksalah mencari idea untuk mengelakkan dia memasukkan duit saya ke dalam dompetnya. Alahmdulillah akhirnya dapatlah idea untuk membuat duit kertas untuk ammar. Bahan-bahan yang diperlukan adalah gunting, kertas, pen dan pembaris.

duit kertas RM2

Inilah duit kertas yang dah ditulis dan belum digunting.

Ammar menggunting duitnya 
Proses membuat duit kertas. Dapat mengasah kemahiran motor tangannya. Ammar dapat menggunting mengikut garisan dengan baik.

menggunting ikut garisan

Sambil menggunting saya turut membantunya memegang kertas yang digunting supaya tidak ditiup angin. Jadi dapat meluangkan masa berkualiti sambil beraktiviti. 

banyaknya duit

Akhirnya Ammar dah ada duit sendiri. Setiap nilai duit berbeza warnanya. Anak boleh mengenal nombor, warna, belajar menggunting dan mengeratkan hubungan dengan anak.

Nanti kita buat aktiviti jualbeli dengan duit duit ini pula ye Ammar insyaallah bila ummi berkelapangan nanti.


No comments:

Post a Comment