Pages

Monday 28 April 2014

Pisang ada di syurga

Pisang lemak manis. Gambar ihsan google.
Buah pisang ada di syurga. Alkisahnya..

Anak sulung saya Ammar ni memang memilih makanan. Jika disuap nasi dan dikesan ada sayuran dalam mulut dia, dia akan terus muntahkan balik nasi tu. Memang penatlah nak pujuk dia makan sayur dan buat helah supaya dia tak perasan kehadiran sayur tu.

Begitu juga dengan buah. Jika dahulu dia akan makan tembikai, tetapi kini hanya dijelingnya sahaja. Memang sikap suka memilihnya ini daripada lahir lagi. Bayangkan dari usia sehari dua tu dia suka minum susu sebelah sahaja sampaikan saya hampir demam bengkak susu. Sangat berbeza dengan adiknya yang minum kedua-dua belah dan tidak kisah disuap apa pun semua ditelannya. Perangai pun sangat berbeza, abangnya lebih pendiam semasa kecil sedangkan adiknya sangat aktif dan suka menyakat. Sangat menguji kesabaran ;-)

Kebetulan pergi ke pasar, ternampak pisang lemak manis yang sedap lalu saya membelinya. Lagipun pisang sangat bagus kerana mempunyai banyak khasiat kepada tubuh. Pisang mengandungi tenaga, vitamin A, serat, vitamin C dan kalsium. Pisang juga mengandungi asid, enzim, dan sebatian kimia penting. Ia juga mengandungi 3 jenis gula semulajadi iaitu sukrosa, fruktosa dan glukosa. Gula semulajadi ini amat penting untuk kanak-kanak yang sedang membesar. Kajian lain juga menunjukkan pisang mempunyai magnesium, fosforus, iodine, kuprum, vitamin B1, B2, B6 & C, niasin, dan folat. Wah banyaknya khasiat pisang ini rupanya. Memang kena jadi buah yang wajib ada di rumah.

Jadi saya nak ammar makan pisang, tetapi dia seperti biasa menolak. Lalu saya terus memberitahu bahawa buah pisang ada di syurga.

Ummi: Ammar tau tak, buah pisang ni ada kat syurga. Banyakk. 
Ammar: Oh yeke. Nanti Ammar nak masuk syurga. Ada coklat, lori mainan ammar, bla bla bla besttt
Ummi: Ok nah makan pisang ni dulu.

Apalagi terus dimakannya sampai 3 biji pisang lemak manis tu. Tetapi teknik ini hanya untuk sekali sahaja biasanya. Esok kena gunakan teknik lain pula untuk pujuk dia makan buah. Begitulah cabarannya nak memberi anak makanan yang berkhasiat ni. Adiknya pula tak perlu nak pujuk, nampak sahaja buah pisang di tangan terus datang menganga :-)

Begitulah alkisahnya anak saya dan buah pisang.

petikan dari surah al waqiah , ayat ke 29

doakan kita semua menjadi golongan kanan tu. Nak tahu ciri-ciri golongan kanan kena buka surah al waqiah ;-)



No comments:

Post a Comment