Pages

Saturday 12 April 2014

Cukup ke air yang anak kita minum?

Adakah anak kita minum air yang cukup setiap hari?

Minum air secukupnya sangat penting untuk sel-sel dan organ tubuh berfungsi dengan baik, terutama kanak-kanak yang sedang membesar. Perlu diingat untuk bayi usia bawah setahun , air susu ibu sudah melengkapi keperluan air untuk tubuh mereka. Kerana susu ibu ini amatlah ajaib Allah ciptakan, di waktu panas secara automatik susu ni akan jadi lebih cair dan banyak kandungan air agar dapat menghilangkan kehausan anak kecil yang menyusu. Tetapi jika anak sudah mula makan makanan pejal maka dia perlu diberi minum air masak. Bukan jus-jus, atau air milo ye, tetapi air kosong biasa. Macam dalam gambar bawah ni ;-)


air masak. sumber: google


Keperluan air untuk orang dewasa dan kanak-kanak tak sama. Orang dewasa disarankan minum antara 8 gelas atau 2 liter air setiap hari. Manakala kanak-kanak yang berusia antara 2 hingga 3 tahun pula disarankan minum sehingga 4 cawan atau 1 liter sehari. Tentunya sukatan ni akan meningkat seiring usia dan kadar aktiviti anak.

Pakar Pemakanan dari Institut Jantung Negara, Chong Mei Kee, berkata bahawa kanak-kanak bergerak lebih aktif menjadikan mereka sentiasa memerlukan banyak air. Jika tidak cukup mereka boleh lemah & mengalami dehidrasi. 

Tanda anak kurang minum air: 

1. Bibir & kulit menjadi kering
2. Kurang kencing
3. Kencing yang berbau kuat

Kesan buruk kanak-kanak kurang minum air:

1. Sembelit 
2. Rasa letih
3. Sakit kepala
4. Kurang air mata ketika menangis
5. Dehidrasi yang serius mungkin membawa maut

Pastikan anak kita mendapat air yang cukup untuk ganti peluh2 yang keluar semasa bermain. Boleh letak air masak dalam botol berdekatan dengan anak. Atau jika mereka tengah leka main, ibu-ibu bawakan secawan air kepada mereka.

Anak-anak ni bila dah leka bermain rasa dahaga pun tak sedar, jadi ibu bapalah yang kena alert ok.

Penting juga ibubapa biasakan anak-anak minum banyak air masak sejak kecil. Jadi sampai besar pun dia suka minum air masak. Pengalaman saya sendiri tengok ayah saya yang menjadikan air teh 'o' sebagai minuman utama dan tak suka minum air masak. Lepas kena kencing manis baru dia belajar minum air masak itu pun sikit je dia minum, tak ada rasa katanya 😅.

No comments:

Post a Comment