Sudahkah anak anda bersedia untuk belajar membaca?
Anak-anak yang diberi rangsangan
yang sesuai akan bersedia untuk belajar membaca seawal usia 3 tahun.
Bagaimanapun, apakah kaedah yang sesuai dengan anak-anak anda? Kaedah mengeja?
Jangan. Kaedah suku kata? Tidak juga. Gunakanlah kaedah fonetik.
Mengapa? Kaedah fonetik adalah kaedah yang paling sesuai
dengan kanak-kanak kerana kaedah ini telah dibuktikan secara saintifik sebagai
kaedah otak manusia membaca. Kajian telah menunjukkan bahawa otak membaca
dengan memecahkan perkataan yang dilihat kepada bunyi-bunyi, lalu otak
membunyikan huruf-huruf yang dilihat bagi menyebut atau membaca perkataan itu.
Kaedah lain bukan sahaja tidak sesuai untuk kanak-kanak bahkan menyusahkan
mereka, lambat, mengelirukan dan membebankan memori.
Ada beberapa perkara JANGAN yang perlu ibu bapa tahu supaya
tidak menyusahkan anak-anak apabila mengajar membaca.
1. JANGAN ajar nama-nama huruf contohnya ‘ei’ untuk huruf
‘a’, ‘bi’ untuk huruf ‘b’ dan seterusnya kerana anak-anak yang tahu nama-nama
huruf tidak semestinya dapat membaca. Bahkan mengajar mengenal nama huruf a, b,
c adalah halangan pertama membaca.
2. JANGAN ajar anak mengeja-eja huruf pada
perkataan-perkataan yang dilihat kerana mengeja melibatkan dua proses iaitu
menyebut nama huruf dan membatang pola-pola ejaan.
3. JANGAN ajar anak mengenal bunyi huruf sambil mengenalkan
nama huruf sekaligus, contohnya seperti menyebut ‘ei’ (huruf ‘a’) bunyinya ‘a’
kerana anak tidak perlu tahu nama huruf untuk membaca.
4. JANGAN ajar anak menghafal mana-mana suku kata atau
perkataan apabila mula mengenal perkataan kerana kanak-kanak akan terbeban
dengan ratusan pola-pola ejaan yang menyukarkan.
5. JANGAN ajar huruf-huruf besar dahulu kepada kanak-kanak
kerana huruf besar tidak penting kepada kanak-kanak pada peringkat awal.
Jadi apakah yang BOLEH dalam mengajar anak membaca mengikut
kaedah fonetik? Membaca mengikut kaedah fonetik melibatkan proses awal berikut;
Memperkenalkan bunyi secara sistematik
1. anak-anak perlu tahu bunyi huruf – iaitu dapat menyebut
bunyi dan ingat bunyi huruf yang diajarkan
2. anak-anak perlu kenal huruf – iaitu bentuk, rupa dan cara
tulis huruf tersebut
3. anak-anak dapat mengaitkan huruf yang dilihat dengan
bunyi yang berkaitan.
(sumber: readnetwork.com)
No comments:
Post a Comment