Pages

Saturday 26 April 2014

5 FORMULA UNTUK AJAR ANAK MEMBACA SENDIRI DI RUMAH

Saya kongsikan 5 formula dari Puan Rohaya Binti Shahibudin, yang pakar dalam membantu menyelesaikan masalah ibubapa untuk mengajar anak-anak mereka sendiri di rumah supaya cepat membaca :

Formula pertama:

Sediakan suasana pembelajaran yang selesa di tempat belajar. Maksud saya kemas dan bersih. Yang utamanya, Jangan ada sebarang permainan di kawasan tersebut.

woah bestnya confirm anak semangat nak belajar !


Formula kedua:

Tengok mood anak-anak. Pastikan dia tenang dan boleh beri tumpuan. Pastikan dia telah makan dan tidur. Agar dia boleh beri tumpuan sewajarnya waktu kita hendak kenalkan huruf.

Formula ketiga:

Jangan lebih dari 5 minit untuk mengajarnya kerana kanak-kanak , jenis kinestatik dan cepat bosan. Lepas beberapa minit ajar lagi dia.

Formula ke4:

Satu bunyi (kita guna phonic) untuk satu hari. Contoh b. So hari tu just cerita pasal 'b' je.... Ini semua untuk dia lebih kenal b n bunyinye. If kat tadika saya 'b' tu diajar selama seminggu dengan pelbagai methord.

Formula ke 5:


Kenalkan huruf kecil dahulu peringkat awal. Selepas itu ajar tulis huruf kecil dahulu. Di tadika saya bila umur 6 tahun baru saya ajar huruf besar. Ini agar tak mengelirukan pelajar. Lagi pun huruf kecil yang banyak digunakan dalam sesuatu ayat. Buat pengetahuan, kanak-kanak mesti diajar satu persatu. Bila dia sudah mahir baru pindah ke tajuk lain

Tips yang sangat menarik dan mudah buat ibu-ibu. Jom ajar anak membaca dengan set fonik di sini 

No comments:

Post a Comment