Tuesday, 4 March 2014

Saya dan kucing jalanan

Hari ini saya nak bercerita tentang tikus rumah dan kucing jalanan. Walaupun tiada kaitan dengan tema blog, tetapi ada mesej penting yang ingin dikongsi bersama pembaca. 

Kawasan perumahan kami ni ada banyak kucing jalanan. Tak tahu dari mana asalnya. Kadang-kadang bila ada lebihan makanan saya akan bagi kat kucing-kucing ni. Rumah sewa yang saya duduk ni grill belakangnya ada ruang yang muat untuk kucing jalanan masuk dan menyelongkar sampah yang kadang-kadang saya letak di situ sebelum buang ke dalam tong sampah di luar rumah. Memang membuat saya geram terpaksa membersihkan sampah yang bertaburan di lantai. Kadang ada juga yang menumpang teduh di ruangan belakang tu. 

Tetapi bila ada anak kucing yang suka tidur dan membuang najisnya sekali kat dalam tu, saya terus menutup lubang tempat mereka masuk tu. Tambahan pula kucing yang selalu diberi makan kat luar rumah tu pun suka buang najisnya sekali di belakang. Saya pun buat keputusan tak mahu bagi makanan lagi buat kucing-kucing tu. Jadinya amanlah hidup saya daripada gangguan kucing jalanan yang suka menyelongkar sampah dan berak di tempat yang tak sepatutnya tu.

Tak lama kemudian, ketika kami sekeluarga sedang bersantai-santai di ruang tamu, dengan tak semena-mena keluar objek berwarna hitam dan berlari laju melintasi kami masuk ke bawah kerusi dan kemudian ke belakang almari. TIKUS!!!!! Memang kami sangat terkejut sebab tak pernah menyangka dan terfikir rumah akan dimasuki tikus. Pening juga memikirkan dari mana datangnya tikus ni kerana seingat saya pintu sentiasa ditutup, takkan dia masuk melalui tingkap pula?? Sejak hari tu bermulalah episod yang menganggu hidup saya.

Setiap hari kepala saya pening berfikir dan hidup jadi sangat tidak aman memikirkan tentang tikus yang seekor tu. Setiap kali solat saya berdoa sungguh-sungguh semoga tikus ni tidak menggangu kami lagi. Puas bertanya orang dan mencari petua menghalau tikus di internet. Sangat risau sebab memikirkan bahaya tikus ni boleh menyebarkan penyakit, tambahan ada anak kecil di rumah. Takut anak pegang mainan yang dicemari tikus. Bermacam cara dibuat untuk menangkapnya. Guna perangkap tikus, guna gam tikus, tetapi masih tak berjaya, bijak sungguh dia. Sekali tu saya dapat tau tikus tu ada dalam kabinet dapur. Apalagi saya terus tarik bawa ke luar rumah, dan sepantas kilat tikus tu pun berlari keluar ke dalam semak rumah sebelah yang tak diduduki. Tak tergambar leganya saya.

Sangka saya sudah selamatlah kami, namun mimpi ngeri datang kembali. Walhal saya dah tutup lubang pintu dengan kain, sepatutnya tikus tu tak dapat masuk. Tak tahu mana datangnya lagi. Semasa saya sedang memasak di dapur tiba-tiba tikus tu dengan selambanya keluar dari kabinet yang sama dulu, dan keluar melalui lubang pintu yang sangat sempit tu. Dia dapat keluar sebab masa tu saya tak letak kain. Igauan ngeri ni berterusan lagi. Kata kawan suami, tikus ni selagi tak mati selagi itulah dia akan datang kat tempat yang dia dah duduk tu. Dan tikus ni boleh masuk walaupun lubang yang kecil. Tak ada cara lain dah melainkan dia mati. 

Kemudian suatu malam selepas berbuka puasa (kejadian ni berlaku di bulan Ramadhan) , selepas suami keluar berterawih, tinggallah saya di rumah sedang mengemas dapur. Kemudian si tikus tu pun keluar dari kabinet dapur tu dan pergi ke almari sebelah pintu dapur. Di sebelah almari tu ada tong gas yang masih penuh & belum digunakan. Dia bersembunyi di situ. Saya pergi membuka pintu dapur luas-luas dan cuba menghalaunya keluar dengan menjolok-jolok penyapu tetapi dia masih bertahan. Kemudian saya tefikir untuk mengangkat tong gas itu bagi menakutkannya.

Apalagi dengan pantasnya saya mengangkat tong gas tu dan sepantas kilat menjatuhkan kembali dan sesaat itu juga terdengar bunyi yang sangat nyaring!!! Saya terkejut dan lari ke ruang tamu. Dahlah suami tak ada di rumah, jantung saya berdebar-debar. Apa yang berlaku? Saya kembali semula dan pergi dekat-dekat, tak berani nak jenguk. Saya dengar bunyi macam tikus tu sedang bergerak-gerak. Lama saya duk dengar diam-diam sambil berjaga-jaga. Kemudian bunyi tu senyap, dan saya pun beranikan diri tengok. Rupanya tikus tu tersepit di bawah tong gas semasa saya cuba menghalau dia keluar. Masa tu tak terkata betapa bersyukurnya saya. mahu dibuat sujud syukur terus. Masalah yang selama ni menghantui kini dah diatasi. Tikus tu yang kebal dengan gam tikus, dengan racun, dan perangkap, kini mati di bawah tong gas, semuanya dengan kuasa Allah swt.

Masih terkejut dengan apa yang berlaku, saya tunggu suami pulang dan bercerita. Dia rupanya lagi seram nak tengok dan buang (Sabar ajee lah!). Katanya tunggu esoklah angkat takut nanti tikus tu lari lagi. Dan keesokannya ternyata tong gas yang berat tu dah menyebabkan badannya jadi penyet, tapi nasib baik tak ada darah atau cairan. Dah ada semut yang menghurung dan mula berbau. Saya lemparkan tikus tu kepada kucing-kucing di luar tetapi tak seekor pun yang makan. Pelik bin ajaib sungguh. Kata suami, "kucing tak makan tikus la ummi, kucing kat rumah abi dulu suka main tikus sampai mati, tapi lepas tu dia biar je tak makan. Sebab diorang tau tikus tu kan banyak penyakit." . Oh saya tak percaya tapi terpaksa percaya sebab sampai ke sudah kucing tak makan. Kemudian saya kutip bangkai tikus tu dan buang dalam tong sampah. Percaya tak semua ni saya buat sendiri sebab suami saya penggeli?? Nasib baik isterinya berani & gagah perkasa hehe.

Kemudian saya cuba muhasabah kembali, kenapa kami diuji dengan tikus ni. Apa dosa yang kami buat tanpa disedari, apa Allah nak tunjuk pada kami. Dan saya terfikir mungkin sebab saya kejam pada kucing jalanan tu dan tak bagi lebihan makanan yang ada, malah sanggup buang ke dalam tong sampah sebab taknak bagi kucing berak kat belakang rumah, jadi Allah hadirkan tikus ini sebagai teguran. Kini saya kembali membuka ruang tempat kucing masuk, dan akan memberi kucing-kucing tu makan lebihan makanan, menggaul ikan dan nasi bagi kucing makan di luar. Alhamdulillah mereka tak berak merata tempat dah, dan bila hujan lebat mereka masuk berteduh di dalam ruang jemur kain melalui lubang belakang. Saya rasa bersyukur dapat membantu walau tak banyak. Saya tak ambil kucing tu untuk dipelihara dalam rumah sebab ada anak kecil. Cukuplah saya bagi makan di luar sahaja.

Begitulah kisahnya saya dan kucing jalanan. Janganlah menghina dan menyepak terajang kucing tu sebab mereka makhluk Allah dan binatang kesayangan Nabi saw. Berkongsilah makanan dengan mereka moga-moga hidup kita dirahmati Allah sentiasa. 


 

1 comment:

  1. ya betul tu... terima kasih atas perkongsian

    kuazue.blogspot.com

    ReplyDelete