Pages

Sunday 6 October 2013

Sichida Method

Otak Kanan - Teknik Jepun Shichida Methods

Ramai ibu bapa yang mencari-cari tips untuk merangsang otak anak. Di sini saya kongsikan artikel yang saya jumpa di carian internet. Kebanyakan artikel yang menceritakan tentang teknik shichida method ini adalah sumber cerita yang hampir sama. Mari kita baca dan amalkan.

Keratan artikel :

Beberapa minggu lepas boss ada beritahu saya bahawa dia menghantar anaknya yang berusia 2 tahun masuk ke kelas Sichida, iaitu kelas yang diasaskan dari Jepun. Kelas ini melatih anak-anak befikir menggunakan otak sebelah kanan. Otak sebelah kanan ini lebih efektif sebenarnya dari otak sebelah kiri tetapi kena dilatih. Kelas ini agak mahal, Kalau kelas tadika Juanna yang saya nak masukkan tahun depan tu kosnya lebih tinggi dari kos kita satu semester kat ITM, Tapi boss saya ni atas kesedaran bahawa ramai orang cina yang pergi ke kelas tersebut untuk mengajar anak-anak mereka, sedangkan orang melayu boleh dibilang dengan jari. Maka dia pun bersetuju dan ikhlas untuk berkongsi dengan saya dan staf melayu yang lain.

Saya pun berharap orang lain praktiskan benda ini kepada anak mereka. Ini kerana baru seminggu saya buat kepada anak sendiri pun dah nampak keberkesanannya.

1. Sewaktu anak nak tidur atau tidur-tidur ayam, cakap kepadanya sepenuh hati dan sejujurnya yang kita sayang dia, dia budak baik, dia anak soleh, dia budak kuat, tak sakit, dia budak pandai dan sebagainya . Sebab semasa tidur-tidur ayam ini otak kanan sedang bekerja, otak kiri dah tidur. Tapi kena buat seikhlas hati. Kalau tengah marah tak menjadi.  Kalau anak dah tidur, ramas-ramas jari atau tangan dia balik, supaya dia kembali berada dalam keadaan tidur-tidur ayam. Saya buat kat anak saya sebab dia bangun pagi lambat lepas tu siap melalak-lalak lagi, Saya cakap hari-hari kat dia, dia budak baik, dia suka pergi sekolah, dia budak sihat, dia nak bangun awal. Hasilnya sekarang jam 6.30 pagi dah buka mata termasuk Sabtu dan Ahad.

2. Mula guna kad imbas untuk ajar anak. Saya ajar ABC-Z guna kad imbas seminggu sahaja. Sekarang anak dah kenal semua huruf malah siap boleh eja perkataan pendek-pendek. Buat kad banyak-banyak dan tunjuk kat anak cepat-cepat (imbas beberapa saat sahaja untuk setiap kad). Insya Allah cepat dia dapat sebab bila kita tunjuk kad laju-laju atau cepat-cepat, otak kanan die bekerja keras untuk tangkap apa benda yang kite tunjuk tu. Kita boleh buat kad 1,2,3, atau gambar-gambar. Potonglah sendiri gambar yang ada di majalah atau suratkhabar dan sebagainya mengikut kreativiti.

3. Gerak kerja tangan adalah hasil dari otak kanan, Jadi ajar anak bermain tanah liat, main water colour, melukis, gunting kertas, origami dan sebagainya. Memanglah kita yang kena mengemas tapi tidak mengapa. Satu lagi cuba kita lukis gambar, contohnya rama-rama, tapi sebelah sahaja. Kemudian suruh anak sambung melukis kat sebelah lagi mengikut imaginasi mereka. Ini pun dapat mengaktifkan penggunaan otak kanan. Anda tahu tak, chopstik juga mengaktifkan kerja tangan dan gerakkan otak kanan. 

4. Jangan marah-marah atau tengking anak sebab mereka boleh simpan semuanya dalam otak. Kalau terlepas marah, minta maaf dan terangkan sebab anda marah, dan nyatakan kesilapan yang anak buat. Juga ikut balik cara no 1 tadi, dan minta maaf kat anak.

5. Satu lagi bina imaginasi anak dengan bercerita kepada mereka dan suruh mereka sambung cerita tersebut, walaupun cerita tersebut hanya rekaan sahaja.

6. Main teka-teki dengan anak. Letak satu barang dalam kotak tisu dan suruh anak teka apa dalam kotak tu. Mula-mula boleh bagi bayangan seperti warna, bunyi, dan sebagainya untuk mereka meneka. Lama kelamaan anak dapat meningkatkan deria ke enam dengan belajar fokus dan imaginasi untuk meneka benda tersebut. Ini semua untuk aktifkan otak sebelah kanan. Tapi ingat, semua aktiviti yang kita buat dengan anak jangan terlalu lama hingga membosankan.

Sebelum buat latihan ini, kena tarik nafas dalam-dalam dan bertenang. Jangan buat sewaktu sibuk seperti tengah nak masak, dan kerja yang perlu fokus yang lain, nanti tidak berkesan. Buat teknik ini dengan ikhlas, dan merendah diri serta mengharap daripada Allah. Kita hanya berusaha tetapi Allah yang memberi anugerah kepandaian itu. Tapi kita kena berusaha, dan bersyukur kalau dah berhasil sebab bila-bila Dia boleh tarik balik.

Lagi satu untuk berkongsi sesama pembaca....

Kaunselor UTM, Dr, Syed Mohd. Shafek pun ada cakap benda yang sama dan dia bercerita tentang perkataan "jangan" kepada anak. Kalau kita banyak sangat guna perkataan "jangan" kepada anak, itulah yang anak akan buat. Jadi selepas ini kena ganti perkataan jangan kepada perkataan lain. Contohnya ,"Jangan bising abang" kepada "Tolong senyap ya abang"

Sama-sama kita praktikkan teknik scihida ini. Dalam Islam sendiri pun menggalakkan kita ibu bapa bercakap atau berdoa dengan anak ketika mereka dalam proses nak tidur kerana pada ketika itulah di antara waktu-waktu doa dimakbulkan.

sumber : halaqah.net

(artikel ini telah diedit oleh penulis blog NorainiDollah dari segi penggunaan tatabahasa dan ayat untuk memudahkan pembacaan, tanpa mengubah maksud tulisan penulis asal)

1 comment:

  1. Jemput ke blog
    http://suplemen-keluarga.blogspot.com/

    ReplyDelete