Pages

Friday 12 July 2013

Perkembangan otak bayi semasa mengandung

Tahu tak, kita boleh rangsang anak untuk pandai membaca, mengaji dari dalam kandungan lagi !

Menurut kajian sains, penghasilan sel otak (neuron) bermula daripada persenyawaan sehingga kandungan berumur 10 minggu pada kadar yang begitu pesat. Sepanjang masa ini, otak fetus menghasilkan 250,000 neuron setiap minit berdasarkan fakta daripada Fetal Development: What Happens During The First Trimester (www.mayoclinic.com) .

Apabila kandungan berumur 20 minggu, lebih 200 billion neurons telah dihasilkan. Ini adalah peringkat pertama pertumbuhan otak. Oleh itu penting untuk kita mengamalkan pemakanan yang kaya dengan protin untuk membantu penghasilan sel otak dengan pesat.

Pada peringkat kedua pertumbuhan otak, (umur fetus 5 bulan ke atas), sel-sel otak ini mula berkomunikasi di antara satu sama lain, membentuk jaringan synapses, apabila menerima rangsangan semasa dalam kandungan. Lebih banyak jaringan maka lebih cerdiklah bayi itu. Oleh sebab itu, adalah penting kita merangsang bayi semasa dalam kandungan lagi untuk pertumbuhan sel otak sebagaimana menurut Dr Susan Ludington-Hoe, pengasas Infant Stimulation Programme.

Tambahan pula, bayi dalam kandungan mula mendengar dan merasa pergerakan bermula umur 5 bulan dan membuka mata pada umur 7 bulan. Bayi dalam kandungan juga lebih peka kepada rangsangan pada waktu malam di antara pukul 8 hingga 12 malam (waktu paling baik untuk merangsang bayi).


**Artikel ini dipetik dari buku Ajar Anak Kecil Membaca Awal tulisan Puan Nik Eliani Nik Nawi. Jika berminat mendapatkan buku tersebut boleh hubungi saya di puan.norainidollah@gmail.com. Terima kasih.

No comments:

Post a Comment