Pages

Sunday 12 October 2014

Apa Cita-Cita Anak Lelaki Anda?

Ibu-ibu yang ada anak lelaki, cuba tanya apa mereka nak jadi bila besar nanti? Macam anak saya dia akan jawab nak jadi polis atau askar. Saya rasa tentu ramai juga budak lelaki nak jadi askar atau polis masa dia kecil kan?


Pada mulanya saya risau sebab fikir macam kurang elok bila dia asyik cakap nak jadi askar, nak beli mainan senapang, pistol dan asyik kata nak tembak orang jahat. 

Tapi semalam saya hadir ke seminar keibubapaan yang disampaikan oleh Pak Utih, baru saya faham lebih jelas tentang sifat sebenar anak saya ni. 

Menurut Pak Utih, fitrahnya orang lelaki dilahirkan sebagai pelindung, dan berjiwa pejuang. Mereka sentiasa nak jadi hero. Dan jika dari kecil kita nampak ciri-ciri ini dalam diri anak lelaki kita maksudnya anak lelaki kita normal! 

Jangan risau jika dia sibuk nak main senapang dan pistol. Raikanlah fitrah dia sebagai lelaki. Cita-cita tu akan berubah seiring dengan ilmu dan minatnya bila besar nanti. Yang penting kita ibu-ibu kena bersyukur kerana mempunyai anak lelaki yang mempunyai sifat pelindung, berjiwa pejuang dan boleh melindungi keluarga nanti. 

Alhamdulillah ^__^



No comments:

Post a Comment