Pages

Saturday 24 May 2014

Menggalak Anak Membaca Siri 2

Langkah yang boleh diambil ibubapa untuk mendorong anak membaca. Sambungan daripada artikel dahulu di sini.

1. Teladan dari ibubapa

Ibubapa haruslah menunjukkan teladan yang baik. Semasa bersama-sama dengan anak-anak, tunjukkanlah minat anda terhadap bahan bacaan seperti membaca suratkhabar, buku atau majalah. Dorong dan galakkanlah mereka untuk sama-sama membaca dan menikmati bahan bacaan. Sekiranya mereka telah didorong untuk meminati buku sejak kecil lagi, makatidak akan timbul masalah apabila mereka dewasa kelak.

2. Hadkan masa untuk menonton tv

Banyak bukti yang menunjukkan bahawa TV membawa pengaruh yang kuat terhadap minat membaca di kalangan kanak-kanak. Masa yang sepatutnya diperuntukkan untuk membaca buku banyak dihabiskan dengan menonton TV sahaja. Sekiranya mereka asyik menonton TV, maka mereka akan melupakan tugas membaca buku. Ibubapa sepatutnya menyediakan satu jadual, masa anak-anak menonton TV. Contohnya, di waktu petang 1 jam ( 4-5petang) dan di waktu malam 1 jam (7-8malam).



Masa menonton TV hendaklah dihadkan kepada 1-2 jam sahaja sehari. Ibubapa hendaklah tegas dengan pendirian mereka. Tugas mendisiplinkan anak adalah tugas anda. Mungkin pada awalnya, ereka tidaks enang dengan peraturan baru itu. Anda hendaklah menerangkan kepada mereka kebaikan-kebaikan yang diperolehi darinya. Lama-kelamaan mereka akan terbiasa dan dapat menyesuaikan diri. Bak kata pepatah, "Alah bisa tegal biasa".

3. Suasana pembelajaran yang merangsangkan

Suasana di rumah juga mempengaruhi minat membaca. Keadaan rumah yang bising, hingar-bingar dan tidak tersusun selalunya mematikan semangat untuk membaca. Seboleh-bolehnya, mewujudkan suasana yang tenang di dalam rumah.

Semasa waktu anak-anak membaca atau belajar, kurangkan aktiviti-aktiviti seperti enonton TV, berbual-bual dan suara anak-anak kecil yang membuat bising. Keadaan di rumah pula hendaklah bersih dan kemas.

4. Perpustakaan mini

Wujudkan sebuah perpustakaan mini di rumah. Belikan buku-buku yang menarik mengikut peringkat umur kanak-kanak. Sekiranya ibubapa tidak mampu membeli buku-buku yang mahal, belilah secara beransur-ansur dari pameran-pameran buku yang mengadakan jualan murah.

cantiknya

Kanak-kanak berumur 6 tahun ke bawah lebih sukakan buku-buku bergambar. Kanak-kanak di bawah 4 tahun sukakan gambar yang berwarna warni seperti gambar binatang, gambar manusia dan barang-barang yang terdapat di sekeliling mereka. Kanak--kanak 5-6 tahun pula sukakan buku-buku cerita bergambar dan buku-buku aktiviti seperti aktiviti mewarna, melukis dan lain-lain.

5. Galakan daripada ibubapa

Galakan dan dorongan ibubapa amatlah penting. Selalulahbercerita kepada anak-anak tentang pentingnya buku-buku dan faedah yang diperolehi daripada membaca. Ibubapa juga perlulah berbual kepada anak-anak tentang buku-buku yang dibacanya.

Apabila ada kelapangan, bawalah mereka ke perpustakaan awam. Tentu mereka seronok melihat buku-buku yang berbagai jenis. Membawa mereka ke kedai buku juga ada faedahnya. Ia merupakan satu rangsangan kepada mereka supaya minat membaca.

Bagi kanak-kanak yang lebih kecil berumur 3 bulan hingga 2 tahun, ibubapa boleh membacakan buku-buku bergambar yang menarik kepada mereka.Biarkan mereka melihat dan membelek-belek gambarnya. Di samping menanamkan minat membaca, ibubapa juga dapat memperkembangkan kemahiran bahasa dan perbendaharaan kata.

selamat membaca !




No comments:

Post a Comment